Het bereik op Facebook

In de begintijd van de Facebookpagina’s was dit een nieuw en geweldig concept: een aparte pagina voor je bedrijf, je boek, je organisatie! Het bereik was ook groot. Je kon snel al meer mensen bereiken dan alleen je fans. Dit organisch bereik was voor iedereen binnen handbereik. Maar, zoals veel mooie dingen in het leven, was dit niet voor eeuwig. Facebook heeft het organische bereik laten dalen, door het algoritme te wijzigen en posts standaard aan een klein percentage van je likers te tonen en dan vooral aan mensen die vaak reageren. Daarnaast word je ‘gestraft’ met een kleiner bereik als een post weinig organisch bereik kreeg en ‘beloond’ met meer bereik als je vorige post door likes, shares en reacties organisch een groter bereik had. Kan je het nog volgen? Nee, veel mensen niet.

Betaald bereik

Waarom heeft Facebook het organisch bereik zo beperkt? Om je zover te krijgen dat je betaalt om je posts aan meer mensen te laten zien. Je krijgt regelmatig van Facebook te horen: “dit bericht presteert 95% beter dan je voorgaande berichten, wil je het promoten?”. Betaald dan wel. Facebook is een gratis medium, dat draait op adverteerders. Om een groter bereik te hebben moet je betalen. Het organisch bereik bestaat nog wel en je kunt zeker, als mensen veel reageren, je bereik opkrikken, maar het wordt nooit meer zoals het ooit was. Voordeel is natuurlijk wel dat je met het adverteren  een zeer specifieke doelgroep kunt bepalen, waardoor je niet met een schot hagel schiet. Maar het blijft puzzelen hoe je het organisch bereik kunt vergroten.

Confused

Promoted post weg uit tijdlijn

Ik las dat Facebook iets nieuws aan het uittesten is: je promoted posts en advertenties worden niet langer in de gewone tijdlijn getoond, maar worden ‘gedumpt’ op een soort tweede tijdlijn. Deze optie is nu getest in zes landen en bedrijven daar zagen hun bereik dramatisch dalen. Ze willen het ook in andere landen gaan uitrollen. Dit betekent dat de posts, waar jij voor betaalt om ze onder een grotere doelgroep onder de aandacht te brengen, nu op een aparte tijdlijn worden geplaatst en daardoor door veel minder mensen worden gezien.

Je persoonlijke profiel gebruiken

Tijd dus om je organisch bereik op te krikken! Maar hoe? Wat is het alternatief? Je kunt als ondernemer ook over je bedrijf posten op je persoonlijke profiel. Mag dit? De regels van Facebook verbieden je om je persoonlijke profiel te gebruiken voor commerciële posts en je mag . Maar er zijn geen regels waarin staat dat je op je persoonlijke profiel niet mag praten over jouw business, content mag delen over je vakgebied, vertellen waar je mee bezig bent en mensen vragen om je bezigheden te volgen. Maar, hoor ik je denken, ik wil mijn vrienden toch niet doodgooien met posts over mijn bedrijfsactiviteiten? Nee, liever niet. Maar je kunt dit ondervangen door lijsten te maken. Ben je gelinkt met veel zakelijke contacten? Maak daar dan een lijst voor aan, bv ‘zakelijk’ en deel sommige updates alleen met hen. Maak ook een lijst ‘goede vrienden’ en deel privé updates alleen met hen. Dan kan je af en toe prima een update met al je vrienden of openbaar delen over wat je zakelijk doet, want dat mogen je vrienden en familie ook wel zien. En zodra zij reageren, gaat het naar hun vriendenkring en kunnen dus ook andere mensen gaan reageren.

sharing

Zakelijk versus privé

Vaak hoor ik mensen zeggen: ik gebruik Facebook alleen privé of ‘mijn persoonlijk account is alleen voor vrienden’. En de Facebookpagina alleen voor zakelijke posts. Maar feit is dat jij, als zzp-er je bedrijf bent en mensen zien liever de persoon achter het bedrijf dan dat ze met een ‘logo’ praten. Op je pagina mag je best eens iets persoonlijks delen, het laat zien dat ook jij een mens bent. En op je persoonlijke profiel mag je echt wel eens iets zakelijks delen om mensen te laten zien waar je mee bezig bent. En je bereikt er weer een andere groep mensen mee dan via je pagina. Nog een optie is: een eigen groep beginnen rond je bedrijf, dan weet je zeker dat mensen die erin zitten geïnteresseerd zijn en meldingen krijgen van je updates. Doe moeite om de interactie te houden!

Organic reach

Hoe ga jij als ondernemer om met Facebook en je dalende bereik? Laat het me weten in een reactie onder deze post!

 

Wil je als ondernemer meer weten over wat je kunt plaatsen om je zakelijke bereik te vergroten, volg dan op 13 november de workshop ‘Zakelijk gebruik Facebook’  bij Peer! Een Seats2Meet locatie in Amersfoort-Noord. En wil je een keer met mij sparren over jouw online strategie, neem dan contact op, dan kijken we wat voor jouw business het beste werkt!

 

8 thoughts on “Het bereik op Facebook”

    1. En dan Marcoen? Het is nog steeds wel een medium waar veel mensen gebruik van maken en alle mensen waar je al een connectie mee hebt, die kan je op de hoogte houden van jou activiteiten en vice versa. Je kunt er de interactie met het netwerk dat je hebt goed mee onderhouden. De vraag is alleen hoe je nieuwe connecties en zichtbaarheid krijgt als je bereik steeds verder terugloopt..

  1. Thnx! Groepen maken werkt goed. Privé, zakelijk, specifiek op een bepaald onderwerp. Het kost even, maar is wel superhandig om vervolgens de boel op gang te houden op Facebook.

    Helder artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.