Hoe zit het nou met die #hashtag?

De hashtag, wie kent hem niet? Nou ik sprak laatst iemand die het echt niet kende en als dat voor jou ook geldt: het is het hekje symbool #, gebruikt om voor een woord te zetten zodat je het kunt highlighten en erop kunt klikken (dit werd pas later toegevoegd). Hij is 10 jaar oud. Het werd in het begin vooral gebruikt op Twitter, om via keywords makkelijker te kunnen zoeken op onderwerp, interesse of groep. Twitter was in het begin een gezellige georganiseerde bende en hashtags brachten daar enige orde in aan. Was je geïnteresseerd in computergames, dan kon je met specifieke hashtags zoals #WorldOfWarcraft medefans vinden of mensen die van #koken #breien #fietsen of iets anders houden konden elkaar snel vinden. Als een gebruiker zoekt naar een hashtag krijgt hij een lijst met berichten die dezelfde hashtag gebruiken. Super handig dus. Ook voor het vinden van werk via #werkgezocht #tekstschrijver of #aangeboden #redigeerklus. Ook de hashtag #durftevragen werkte een tijd heel goed om van alles en nog wat te kunnen vragen en naast wat flauwe, ook een aantal zeer nuttige antwoorden te krijgen. Helaas namen de flauwe het over en werkt het nu nauwelijks meer. Wat wel goed werkte is #FollowFriday: tips over leuke accounts om te volgen.

Nieuws volgen via hashtags

In 2009 bewees de hashtag echt zijn nuttig te zijn om nieuws te volgen. Door hashtags toe te voegen aan de berichten konden mensen over de hele wereld eenvoudig de ontwikkelingen volgen. Ook nu nog volgen veel mensen voetbal- en andere sportwedstrijden, de verkiezingen, koningsdag, noem het maar op via speciaal voor dat evenement of voor die dag bedachte hashtags. Tijdens aanslagen konden mensen via hashtags vervoer en onderdak krijgen, volgen waar het veilig was en konden mensen die elkaar waren verloren elkaar weer vinden. Via de hashtag #PrayforManchester kwam een hele beweging op gang, wat resulteerde in een enorme saamhorigheid. Na elke aanslag betuigen mensen steun via hashtags zoals #JesuisCharlie.
Twitter heeft ook de lijst ‘trending topics’ geïntroduceerd, waarmee gebruikers snel kunnen zien over welke onderwerpen veel werd getweet. Via #dwdd, #tvoh en #ikvertrek kun je de tweets volgen over tv-programma’s, die vaak grappig en bijzonder adrem zijn. Door hashtags te gebruiken kun je jezelf onderscheiden en gevonden worden.

Soms krijgt een serieus onderwerp via een hashtag ineens de aandacht die het verdient, zoals: #nowomanever en #wijoverdrijvenniet. Helaas wordt er, sinds de explosieve groei van Twitter, ook enorm gescholden en geschreeuwd en mensen zoeken soms tweets op over een onderwerp om de schrijver ervan te belagen. Zo tweet ik niet meer met een # over vluchtelingen, sinds ik haattweets kreeg van vreemden. Dat is de minder leuke kant van gevonden worden.

Eigenbedachte hashtags

Twitteraars gingen al vanaf het begin zelf hashtags verzinnen, bijvoorbeeld om hun stemming uit te drukken: ‘heerlijk! #zomer #genieten #zon #bubbels’ waarmee je eigen een mini-verhaaltje vertelt.

Tweet Claudia de Breij

De hashtag #watetenwevandaag werd populair: fijn voor als je geen inspiratie had! Er werd ook veel gespeeld met de TW van twitter, die gebombineerd met een bestaand woord, een nieuwe hashtag opleverde voor de incrowd van Twitter zoals: #twuste en #twexit. Via #verhalen #140verhaal #5wordstory zijn pareltjes te lezen. Zelf heb ik verhalen verteld via #twoorlees, waar mensen echt voor gingen zitten, super leuk was dat!

140verhaal     Twoorlees

Hashtags op Instagram

Op Instagram werden hashtags ook al snel gebruikt. Door aan te haken op populaire hasthtags, kon je snel meer volgers krijgen. Je ziet wel dat sommige accounts zoveel mogelijk hashtags bij hun foto’s plaatsen, om op te vallen. Persoonlijk vind ik dit teveel en leidt het nogal af van de foto (die ik in het screenshot er niet eens bij kreeg):

Insta post

Ook op Instagram kun je hashtags gebruiken om een verhaaltje te vertellen:

Insta post        Insta post

 

Dit was mijn eigen verhaaltje:

Insta post

Ik zag deze grappige handleiding:

Hipster hashtags Instagram

(bron: HP de tijd)

Mijn tip? Gebruik een aantal hashtags waar je echt op gevonden wilt worden, privé of zakelijk en gebruik die consequent. Wil je aanhaken op een trend of een bepaalde dag, gebruik dan tijdelijk die hashtag en voeg er af en toe een toe voor de humor. Door hashtags te gebruiken kun je in een stream komen van posts over dat onderwerp en dat vergroot je zichtbaarheid enorm. Dit geldt natuurlijk alleen als je account open staat. Je kunt dus best lost met hashtags, maar ga niet overboard: een bericht vol hashtags is niet te lezen.

Hashtags op Facebook

Sinds 2013 kun je op Facebook ook hashtags gebruiken. Op je persoonlijke account heeft het alleen zin ze te gebruiken als je berichten op ‘openbaar’ zet, anders komt het niet buiten je vriendengroep. Op je zakelijke pagina (die sowieso openbaar is) heeft het wel zin. Ook daar geldt: more is less, kies de hashtags die echt iets toevoegen aan je bericht: 1 of 2. Facebook heeft hashtags toegevoegd zodat pagina’s en berichten makkelijker gevonden kunnen worden, doe daar je voordeel mee! Gebruik je bedrijfsnaam, een slogan, je motto, je dienst of product, haak in op trending topics. Eigenlijk daalt de interactie van posts met hashtags, omdat klikken op hashtags ervoor zorgt dat mensen op een ander gedeelte van Facebook belanden. Ze zijn dus weg van je post. Veel mensen gebruiken Facebook om met vrienden contact te hebben en zoeken niet zozeer op hashtags. Toch kan het voor je herkenbaarheid geen kwaad om er wat mee spelen. Waar het in ieder geval heel handig bij kan zijn is een winactie: vraag mensen bv om een foto met jouw product te plaatsen op Facebook met een bepalade # erbij. Het bericht moet dan wel openbaar gedeeld worden.

hashtag Facebook

Tip: één hashtag

Gebruik één hashtag op al je social media kanalen, dat vergroot je herkenbaarheid en naamsbekendheid. Nike deed dit met #Makeitcount. Bedenk je een eigen hashtag kies dan voor: uniek, herkenbaar, kort (dus niet #loesjegaatvanafnuveganeten) en logisch. Een goed voorbeeld? #happytohelp van de KLM, #jointheconversation om een gesprek op gang te brengen. Collega onderneemster en vriendin Sandra Jacobs gebruikt in haar tweets, Facebookposts en Instagramposts vaak de hashtags #devrijevrouw #empowerment, of #livinglavidaloca #lovemylife, afhankelijk van wat ze wil benadrukken. Worden hashtags ook gebruikt op LinkedIn? Ik zie ze wel voorbij komen, maar het lijkt nog geen grote vlucht te nemen.

Wees consequent, wees creatief en wees bescheiden. Maar soms ook niet 😀

 

 

2 thoughts on “Hoe zit het nou met die #hashtag?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.