Memes en virals

Via mijn puberkinderen blijf ik op de hoogte van dingen die op het internet viral gaan. Ik zie zelf ook wel het een en ander voorbij gaan, maar er zijn trends die volledig langs me heen gaan, dus zij praten mij vaak even bij, heel handig!

Wat is een meme?

Een meme is een een foto, video- of audiobestand, gerucht, of een  citaat dat zich via internet razendsnel verspreidt. Een tijdelijke online rage of hype. Als het in korte tijd supersnel verspreid wordt via internet, dan gaat het ‘viraal’ en dan wordt het ook wel een ‘viral’ genoemd. Soms gaan dingen onbedoeld viraal en soms zit er een (marketing-)strategie achter.

Challenges

Wat ik veel zie zijn challenges. Iemand bedenkt een gekke challenge en daagt anderen uit om eraan mee te doen. En dan natuurlijk wel een video posten als resultaat! Een bekende was de Ice Bucket Challenge in 2014, waarbij mensen elkaar uitdaagden om een bak met ijsklontjes of ijswater over zichzelf te (laten) kieperen. Veel bekende mensen deden mee aan de challenge en dat leverde hilarische filmpjes op, vooral ook van de mislukte pogingen. Het bracht de ALS-stichting een hoop nieuwe donateurs en bekendheid, waar het allemaal om begonnen was.

Ice bucket challenge Bill Gates

Maf

Erg maf vond ik de Condom challenge, waarbij een condoom gevuld met water over iemands hoofd werd gegooid op een manier waarop de bel met water onderaan het gezicht bleef hangen. Ook vlogger Enzo Knol deed eraan mee. Het leverde uiteraard ook erg grappige filmpjes op. Wie komt er nou op het idee om een condoom gevuld met water op iemands hoofd te laten vallen? Dat houdt mij dan weer bezig 😉

Nogal gevaarlijk bleek de Cinnamon Challenge: eet een lepel kaneel binnen 1 minuut op. Het leverde tieners in coma op door verstikking en zelfs een sterfgeval. Het begon in 2012 en ging nog een tijdje door, totdat er online waarschuwingen verschenen over de mogelijke gevolgen. Hetzelfde verhaal voor de Hot Pepper Challenge, ook gedaan door vlogger Gekke Markie (what’s in a name..)

Compleet absurd was de Kylie Jenner Lip Challenge. Om de volle lippen van Kylie Jenner na te bootsen, werd een glas of beker op de mond gezet, je zuigt hem vacuüm en dan loslaten. Het leverde bloeduitstortingen, absurd dikke lippen en veel stress op. Bekijk hier een compilatie van de fails.  Het trok wel weer weg, maar gaf een hoop meiden toch flink veel stress en verdriet. Kylie Jenner zelf distantieerde zich er uiteraard volledig van. Ze wilde natuurlijk liever dat jonge meiden haar razendure lipkits bestelden 😉

Kylie Jenner lip challenge fails

En nog zo’n maf verschijnsel: ‘100 layers of..’. Je doet op iets of jezelf 100 lagen. Bijvoorbeeld ‘100 layers of foundation’ (spooky!) of ‘100 layers of duck tape on face’ (eeeeergh..) en er zijn mensen die doen ‘Fullface using only..’ bv ‘Fullface using only food‘: smeer je hele gezicht vol met kruiden, groente etc. Weird!

Eng

Mijn kinderen zijn gelukkig vrij verstandig: bij de Cinnamon challenge zeiden ze gelijk ‘echt niet!’ en hoewel dochter zich nog wel aan de Ice Bucket Challenge wilde wagen (geen filmpje online), zei zoon ‘no way!’. Ik ook trouwens. Geen haar op mijn hoofd.
De challenge waar ze meteen beiden ‘nee’ op zeiden was de Charlie Charlie Challenge, waarmee je de geest Charlie zou kunnen oproepen. Het wekte veel bezorgde reacties en geschrokken tieners op.

Charlie_Charlie_Challenge

Sportief

Er zijn ook hele grappige virals die zomaar lijken te ontstaan zoals ‘Damn Daniel’ of de ‘Harlem shake’. Nu is er de 22 Pushup Challenge die aandacht vraagt voor PTSS en de Running Man Challenge waarbij zelfs agentenkorpsen elkaar uitdagen om mee te doen. Ik word er erg vrolijk van, dit soort filmpjes: iedereen doet een gek snel dansje op hetzelfde nummer. Net als ‘the dab’, een speciale dansmove, die mijn kinderen mij ook hebben geprobeerd te leren, maar ze blijven steeds lachen als ik het doe, hmm.. generatiekloofje? Nog maar eens deze tutorial bekijken 😉

Do the dab

Marketing

Soms gaat een filmpje viraal omdat het zo authentiek lijkt en mensen er op slag door worden gegrepen. Dat gebeurde met het filmpje ‘First Kiss’ waarbij stond dat volkomen vreemden elkaar gingen kussen. Het was hartverwarmend, mooi, eerlijk. Maar het was niet echt, zo bleek. Het waren acteurs, modellen en musici die elkaar weliswaar niet kenden, maar niet zomaar mensen waren die van straat waren geplukt. Bovendien was het filmpje bedoeld om de nieuwe herfstcollectie van Wren te promoten (wie? juist, die naam was bij mij ook niet blijven hangen). Slimme marketing, dat zeker, maar we voelden ons allemaal toch wat.. misleid.

couple-1299492_640

Spontaan

Maar er zijn genoeg spontane acties die viraal gaan en zeer sympathiek zijn, zoals de Chewbaka mom: de huismoeder die een masker van Chewbake (van Starwars) voor zichzelf kocht en dit via een Facebook Live video liet zien. Haar lach is zo aanstekelijk en de video werd miljoenen keren bekeken. Ze werd vervolgens bedolven onder kado’s, uitnodigingen voor bij Ellen, een ontmoeting met Mark Suckerberg, in de auto met James Corden. Ze heeft met deze video bakken met geld verdiend en iedereen gunt het haar, juist omdat ze daar totaal niet op uit was.

De interactie die een bezoeker van Diergaarde Blijdorp had met een kleine ijsbeer ging ook viraal. En terecht. Zooo schattig. En de discussie over een de kleur van een jurk (blauw/zwart of wit/goud?) ging heel internet over en zelfs wetenschappers bogen zich over de kwestie. Ook thuis hadden we een meningverschil: de ene helft zag zwart/blauw, de andere goud/wit, boeiend!

De jurk

Conclusie

Het lijkt erop dat het nog steeds lastig te sturen is of iets viraal gaat. Meestal gebeurt het spontaan omdat mensen het oppikken en gaan delen. Soms wordt er een challenge bedacht en hopen de bedenkers dat het viraal zal gaan, net als een wedstrijd, of een filmpje of foto. Of dit gebeurt is van veel dingen afhankelijk: emotie, sociale druk, een gevoel van goed vs slecht, timing, humor.

Er zijn naast de dingen die ik hierboven heb genoemd natuurlijk nog veel meer dingen viraal gegaan, maar dit zijn wel zo’n beetje degenen die ik heb meegekregen. Heb jij nog een leuke toe te voegen?

 

 

2 thoughts on “Memes en virals”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.